Äventyret!

Direktlänk till inlägg 1 maj 2012

Åka kommunalt

Av Cicci - 1 maj 2012 05:24

Eftersom vi inte har råd att ha bil här (och egentligen inte har behov av nån i veckorna) så åker vi kommunalt varje dag. Det funkar faktiskt skitbra. Patrick har berättat at folk på hans jobb anser att vi bor så himla långt utanför stan (vi ser ju både operahuset och harbour bridge och det tar 7 minuter med båten in till stan) men vem vill bo i stan??? Jag tycker vi bor perfekt. Det är tyst och lugnt i vårt område (om man bortser från det rika fågelliv vi har med skränande kakaduor, skrattande kookaburror och gapande papegojor) och det är ett av de bättre områdena i Sydney.

I alla fall, jag tänkte jag skulle berätta om olikheterna mot hemma när det gäller att åka kommunalt! De har olika zoner, precis som hemma. Fast här köper man åkkort beroende på vilken/vilka zoner man åker inom. Så om du håller dig nära stan, som vi gör, så köper du ett zon 1-kort. Eller som vi, ett My Multi 1, vilket gör att vi kan åka tunnelbana, båt, buss samt spårvagn på samma kort. Om du någon gång vill åka utanför stan, säg t.ex till Cronulla, vilket ligger 1 timme utanför stan, så köper du ett tilläggskort för just den färden, eftersom Cronulla ligger i typ zon 3. Så när du åker drar du ditt vanliga åkkort i spärren men sen när du kommer fram drar du ditt tilläggskort i spärren när du går ut. Smart löst, så att inte folk tjuvåker för långt på sitt vanliga zon-kort.

Men sen kan du åka hur långt du vill med färja, för den är obegränsad, så om du vill åka till exempelvis Parramatta, typ drygt 2 mil utanför stan, så kan du åka dit med färjan på ditt vanliga kort men om du ska åka tåg dit så måste du köpa tillägg. Där vet jag inte riktigt hur de tänkte, men ändå :)

Det är inte helt billigt att åka kommunalt här, vi betalar 300:- för ett veckokort, vilket ju blir 1200:- i månaden. Lite dyrare än hemma om man säger så! Däremot kan man, om man som jag är lite smart, köpa sitt veckokort efter kl 15 för då får man den dagen på köpet! Jag åker ju alltid och möter P efter hans jobb, så jag kan alltid köpa mitt efter kl 15 :)

Man kan faktiskt fuska när man åker kommunalt här, om man åker färja och inte kliver av i stan (det är där spärrarna finns, som man går igenom antingen före eller efter färd). För på våra små wharfar kliver man bara på och av, det finns ingen spärr. Så om du bara ska åka t.ex till andra sidan viken så kan du åka gratis eftersom där inte finns några spärrar.

Men man behöver aldrig vänta länge på en buss eller på tunnelbanan i stan, de går hela tiden. Däremot går färjorna inte lika ofta, vår går var 30:e minut på dagarna och en gång i timmen på kvällar och helger. Men då kan vi istället åka bussen upp till Bayan och antingen gå eller åka annan buss nedför backen hem. Eller faktiskt peomenera över harbour bridge, det är bara 4 kilometer hem.

I början var det lite förvirrande med åkkorten, för de ser olika ut beroende på vart du köper dem, även fast de har samma "innehåll".

Här är 2 olika kort, fast det är samma. Det gröna är köpt i färjeterminalen och heter då My ferry och det andra köptes på flygplatsen och ser då helt annorlunda ut, fast det är My multi båda två! Sen finns det röda, blå och gula åxå. Som sagt, i början var det lätt förvirrande :) 


 



Tog foto på småpengarna vi har här, för att minnas dem sen. Tycker det är lite roligare att ha kängurur, näbbdjur och annat på pengarna än som hemma, bara en trist kung! Visserligen fnns drottning Elisabeth med på pengarna här med, fast på andra sidan.


 


Jag köpte ett par vita tygskor här i somras. Dock var kvaliteten under all kritik och efter att ha testat 2 par och båda gick sönder, så fick jag byta ut dem mot nåt annat. Eftersom nu sommaren är slut så valde jag ett par pantertanter-skor :P Hoppas nu bara att det inte känns fånigt att ha dem hemma sen! Det är en sak att ha vissa grejer på sig här, för det finns inget mode här och alla klär sig verkligen olika, mot att sen komma hem och leva med det slaviska mode som finns hemma. OK, det är klart att det finns mode här med men man ser det inte på precis varje person man passerar, som man gör hemma!

Här är mina pantertanter-pjuck i alla fall :)


 




 
 
Jessica

Jessica

1 maj 2012 10:50

Coola skor du kan ju vara med i Crocodile Dundee =) Fin fint du har fixat till din blogg förresten. Förutsätter du förtsätter blogga när du kommer hem vill veta allt om Stockholm =) Pöss

http://www.jessicasblogg.com

Cicci

2 maj 2012 03:11

haha, det är bara en hatt med korkar i som saknas pompisen! Jadu, vi får väl se om jag känner att jag har nåt att skriva om när jag är tillbaks hemma. Pöss!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci - 25 juni 2012 19:20

Till slut blev det då dags för oss att åka tillbaks till svedala efter 5 härliga månader i Sydney. Det var sorgligt att flytta ut ur vår pyttelilla lya, som ändå kändes som hemma då vi bott där längre än i lägenheten vi hade lämnat i sverige. Vi...

Av Cicci - 25 juni 2012 18:39

Här kommer ett par bilder och rader om vår bioklubb vi hade i Australien. Det började med att vi kom på att de hade halva priset på bio (som f.ö. är ganska dyrt där) och Patrick frågade runt om några ville hänga på. Det slutade med att vi gick ett va...

Av Cicci - 18 juni 2012 14:28

Gillar "reklamen" på färjorna i Sydney! Förhållningsregler med en twist :)           ...

Av Cicci - 17 juni 2012 19:05

Jorå, det var ett helt gäng som ville vara med och avtacka patrick och Patricks kollega Tom bokade bord samt mat på vår favvo-pub Harts i The Rocks.   Patrick och jag blev bjudna på öl och vin hela kvällen och stämningen var hög- minst sagt! Folk...

Av Cicci - 30 maj 2012 03:51

Hallooo sverige! Dags för ett inlägg. Har lyckats surfa slut på massor av gig pga stora bilder och filmsnuttar så jag har försökt att inte ladda upp så många bilder denna gång. Men några blir det :)   Vi har varit ute på rätt mycket på sistone....

Presentation


En vanlig svensson som flyttat down under

Klockan är i Sydney just nu

Klockan är i Stockholm just nu

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards