Äventyret!

Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

Några dagar senare var vi i Sydney

Av Cicci - 8 januari 2012 23:33

Vår resa till det okända landet så långt borta hade en något skumpig början då vårt flyg till Frankfurt helt enkelt blev inställt. Men dagen därpå kom vi äntligen iväg med en något ändrad rutt. Vi mellanlandade i München och hann med nöd och näppe ta oss från flyget till incheckningen för att få nya boardingkort och plocka upp en pretzel innan det var dags att kliva på nästa flyg. När vi klev på insåg vi att de där araberna minsann gillar att flyga med klass. hela planet såg ut som en bilhandlarsäng med trälister och krom och tjock heltäckningsmatta. Där hade man sovit gott om man hade rest i uppgraderad klass, helt klart.

Landar i Abu Dhabi 6 timmar senare utan att ha sovit nämnvärt och upptäcker först då att vår lite lätt ändrade resplan var ganska rejält ändrad på denna etapp. Vi skulle haft ca 2 timmar i Abu Dhabi men efter ombokningen visade det sig att vi nu skulle ha hela dagen där. Så vi skaffade raskt ett visum och begav oss in till stan.

De hade en väldigt fin strandpromenad och allt var rent och fint. Men stort och vräkigt. Vi var i ett köpcentrum som t.o.m hade skridskobana och berg & dalbana inomhus! Det fanns en Desigual-butik och de hade en kjol jag suktat efter med 70% rabatt men det bidde inget. Den kändes inte lika bra på som den såg ut på galgen :( Hoppas på att de har Desigual här i stan åxå!

Eftersom vi inte sovit något på planet så var vi duktigt trötta efter en lång vandring på stan och vi slocknade som 2 små barn på gräsmattan utanför köpcentret...tills Patrick vaknade av att han blev uppäten av elaka små myror!

Då ledsnade vi och for tillbaks till flygplatsen. Taxi var billigt men det var ett högt pris med tanke på att vi hade hjärtat i halsgropen och fick sitta och blåhålla oss för att inte kastas runt som små trasor där bak. Alla körde som dårar, verkar ha fått sina körkort i cornflakespaket.

Sedan påbörjades etapp nr 3, resan på 13,5 timmar till Sydney. Trodde den skulle bli riktigt jobbig men både Patrick och jag sov faktiskt helt OK mesta delen av resan! Jag försökte se samma film typ 3 ggr men somnade hela tiden :) Vaknade av att det skulle ätas hela tiden.

Väl framme hoppade vi in i en taxi som tod oss till vårt första hotell utanför stan i Parramatta. helt OK förort. Hade bokat 3 nätter men en natt gick ju åt helvete då vi ju fick flyget inställt. Så det blev 2 nätter där. Fint hotell men inget att bo en längre tid i då det inte fanns kokmöjligheter.

Kokmöjligheter!

Så blev det då dags att förflytta oss närmare den stora staden. För stor är den! Gigantisk! När vi kom med taxin över bron och möttes av en vägg med skyskrapor så fick jag lätt ångest och kände mig liten som en myra. Tänkte att fy faaan, ska vi bo här? Men så lättade ångesten när taxin körde oss vidare mot andra sidan sundet, snett emot operahuset, där vi nu bor i Neutral Bay. Ett otroligt vackert område, lugnt och fridfullt men ändå så nära stan! Det tar 15 minuter med färjan in till Operahuset, vilket är mitt i smeten. Här vill jag bo!!! Vi har en liten strand precis nere vid färjan åxå, värsta guldläget! Tar 2-3 minuter att gå dit ner.

Här är vår gata ner mot färjan samt nere vid färjan

Vi har varit ute och spatserat en himla många kilometer och det känns i ben, fötter och rygg vill jag lova! Men oj så smala vi ska bli ;) Det känns lite som hemma, fast ändå så olika. Här är någon slags kråka/skata/nånting. Lik men ändå inte. Fåglarna låter som man hört i TV-serier (jag var stort fan av Doktorn kan komma då den gick). Sen finns en del saker som är lika Thailand. T.ex de mellanstora grå fåglarna med gulaktig näbb som brukar springa runt soltolarna då man är där. Och syrsor förståss! Och *ryser* SPINDLAR! Vi träffade på vår första stora i Parramatta, den gick Patricks skosula till mötes. Men sen har det faktisk varit lugnt! Såg 2 st i taket här på verandan första kvällen men sen har jag inte sett nån. Trodde det skulle krylla av dem här eftersom detta hotell är äldre och vi bor i en egen del sas.

Här ovan ser man hur nära stan vi bor fast ändå utanför

Vi har självklart varit och kollat på Operahuset, vilket (fick jag veta) var patricks största dröm att få se. Han blev t.o.m lite rörd när han fick syn på det från färjan runt kröken. Ska ta med den "riktiga" kameran nästa gång och se till att ha sol, det blir ju som vackrast bilder då!

Vi är i full gång att försöka hitta möblerad lägenhet att hyra. Var och tittade på en superduperfin 1:a i lördags som vi bara VILL HA! Den ligger på andra sidan parken här så det är på "rätt" sida. Men chansen är väl minimal, det var många som var och kollade. Patrick skulle kolla på jobbet idag om dom kunde hjälpa till med sånt. Hoppas!

Apropå det så är det Patricks första dag på jobbet idag. Spännande! Jag följde honom ned till färjan och det var tydligt att många som jobbar i finanskvarteren bor här ute för nästan alla som var på väg ned till färjan hade kostymbyxor och skjorta och finskor. Så han passade fint in :)

det blev en lång första blogg men nu är jag ikapp :)

Tintin

9 januari 2012 06:55

Kul med bloggen Cicci. Hoppas jobbet kunde göra något åt en lägenhet åt er.

Cicci

9 januari 2012 10:15

Lite tips fick han. Imorrn ska vi titta på 2 till.