Äventyret!

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Så lika men ändå inte

Av Cicci - 27 februari 2012 05:34

Funderade på det här med hur lika vissa saker är på andra sidan jordklotet, precis som hemma. Som t.ex doften och ljudet av någon som klipper gräset i trädgården. Gick förbi en sådan trädgård i förmiddags och fick lite sommarfeeling. Svensk sommarfeeling ska jag säga. Men sen, 3 steg senare, slungades jag tillbaks till Aussi-land när doften av eukalyptus (träden växer överallt) slog emot mig.


Såna här blomster finns säkert hemma? Det känns som en vanlig trädgårdsbuske och nån vet säkert vad den heter?


 


Tills man i nästa sekund ser dessa i träden. Som ju inte växer hemma. Men de gör sig bra i poolen när jag är på fotografiskt humör :)




Alledeles snart ska jag åka in till stan för andra gången idag. I morse åkte jag med patrick för att lämna igen hyrbilen på Hertz. Gick bra att köra i stan om man inte följde Mr Google, för han ville skicka oss på en himla omväg.


När jag hämtar Patrick på jobbet så brukar vi köpa varsin Sushi-rulle innan vi åker hemåt. det är ett billigt och nyttigt mellanmål! Och skitgott :) När vädret är fint har de ställt ut stolar och bord i parken vid Vynyard, så då brukar vi sitta där och mumsa.


   


Annars brukar vi köpa vattenmelon att snaska på om kvällarna, eller att ta med på picknick. Det är mycket billigare här än hemma.På denna bild gör melonen sällskap med en kokosnöt. Inte de tråkiga gamla bruna utan en young coconut, vlket för tankarna till thailand. Den var lik förbannat lika svår att komma in i, precis som Povel Ramel sjöng en gång i tiden, haha.


 


Härom dagen när vi gick till Cirkular quay för att åka båten hem så hade de ställt ut ett par jätehörlurar i den parken, men när vi kom närmare såg vi att de var byggda av tetrakartonger! Ja herre gud, nåt ska man ju göra när man har en stund över, så varför inte bygga ett par hörlurar? :)


   


Varje gång det passerar ett sånt flygplan som man landa på vatten så tänker jag på "Doktorn kan komma" som var min favoritserie då det begav sig. Undrar om nåt av de plan man ser är ett ambulans-plan? Finns dom i verkligheten? Eller körs det bara helikopter tro?


 


Nä, nu måste jag sticka ner till wharfen! Ha nu en supermåndag alla mina vänner!


Avslutar med ett nät, dock inte internät :)


 

 

 
 
Ingen bild

Maria

27 februari 2012 08:48

Busken på första bilden ser ut som en Hibiskus, vanlig fönsterblomma. Minns min mamma hade en eller två i vardagsrumsfönstret och var väldigt noga med att plocka vissna blomknoppar.

Fortsätt med bilder, det är kul. Tycker om både blomman i vattnet och nätet! Kram

Cicci

27 februari 2012 09:53

Det är säkert en jättestor sån då :) Kul att du gillar bilderna, jag försöker ju att inte skriva så fasligt mycket men lätt att skena iväg då man har tråkigt....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci - 25 juni 2012 19:20

Till slut blev det då dags för oss att åka tillbaks till svedala efter 5 härliga månader i Sydney. Det var sorgligt att flytta ut ur vår pyttelilla lya, som ändå kändes som hemma då vi bott där längre än i lägenheten vi hade lämnat i sverige. Vi...

Av Cicci - 25 juni 2012 18:39

Här kommer ett par bilder och rader om vår bioklubb vi hade i Australien. Det började med att vi kom på att de hade halva priset på bio (som f.ö. är ganska dyrt där) och Patrick frågade runt om några ville hänga på. Det slutade med att vi gick ett va...

Av Cicci - 18 juni 2012 14:28

Gillar "reklamen" på färjorna i Sydney! Förhållningsregler med en twist :)           ...

Av Cicci - 17 juni 2012 19:05

Jorå, det var ett helt gäng som ville vara med och avtacka patrick och Patricks kollega Tom bokade bord samt mat på vår favvo-pub Harts i The Rocks.   Patrick och jag blev bjudna på öl och vin hela kvällen och stämningen var hög- minst sagt! Folk...

Av Cicci - 30 maj 2012 03:51

Hallooo sverige! Dags för ett inlägg. Har lyckats surfa slut på massor av gig pga stora bilder och filmsnuttar så jag har försökt att inte ladda upp så många bilder denna gång. Men några blir det :)   Vi har varit ute på rätt mycket på sistone....

Presentation


En vanlig svensson som flyttat down under

Klockan är i Sydney just nu

Klockan är i Stockholm just nu

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards