Äventyret!

Direktlänk till inlägg 12 mars 2012

Krokodilpizza, utsikten rån 36:e våningen och Cronulla

Av Cicci - 12 mars 2012 01:28

Shit vad seg jag har blivit på att blogga! Fast i veckan har jag faktiskt varit lite risig så jag har inte orkat plus att det heller inte finns så mycket att visa härifrån när man är inne eller bara nere vid poolen.


Men! Nu har det varit helg och vi var på AW på harts och träffade dels några jobarkompisar till Patrick och sen kom även svenskarna Maria, Einar och deras 2 polare. Solen och värmen kom tillbaks i fredags vilket var underbart! Trodde det var kört med tanke på den storm med illregn vi hade i torsdags. Plus att det har känts så höstigt i luften.

Här är i alla fall en härlig bild jag tog på harts uteservering.

 


Sedan gick vi svenskar upp till Shangri- La för vi ville visa dem utsikten från 36:e våningen. Tog ett par bilder men hade ingen "riktig" kamera med, så det bidde så här:


         


Sen blev det krokodilpizza! Spännande att få prova krokodil och det smakade hur bra som helst. Lite som kyckling med risk för att låta klyschig ;)


På lördagen gjorde vi inte så mycket, vi låg vid poolen och bara latade oss i solen. På sena eftermiddagen handlade vi och sen hade vi bara mys hemma på kvällen. Vilade och laddade inför den heldag i Cronulla vi skulle få på söndagen!


Patricks jobbarkompis Vlad och hans fru Olga hade bjudit över oss till Cronulla där de bor. Det ligger 1 timme utanför stan med tunnelbanan så det tog oss väl 1,5 timme hemifrån att åka med byten av färdmedel. Cronulla var en mysig liten stad precis vid havet, kändes lite som Manly, som en sommarstad! Synd bara på den långa färdvägen till stan, annars hade jag lätt kunna tänka mig att bo där!


Här poseras det!




De har flera såna här bassänger (rock pools) i havet där folk badar. Mindre vågor, inga hajar :) Nu var det ju totalt överfyllt av vatten så här tidigt på dagen men på kvällen var det mer som en pool.


   


Hav



Lite Baywatch-känsla här? :)



   


Efter en liten promenad på stranden gick vi för att käka lite lunchsnacks och ta en öl, det trillade in några andra vänner till Vlad och Olga dessutom. Kul!


Här skålas det för fullt :)


   


Sen var det dags att bege sig hem till Vlad och Olga för lite äkta rysk matlagning! Vi vinkade av deras vänner som skulle hem.


 


Såklart (!) hade de grill på balkongen och något så fancy som direktkontakt med gas ur väggen! Snacka om lyxlya för grillfrälsta aussis! Och andra...


 


I alla fall så fick faktiskt Patrick vara med och laga den Borsjtj som han tjatat på Vlad om länge! Lite kul att de faktiskt tog honom på allvar :) Så han fick hacka en massa grönsaker till soppan under Olgas övervakning. Vlad grillade korvar (för jodå, det fanns en saftig förrätt och massor av tillbehör åxå) och jag? Ja jag fick bara stå och titta på med en iskall öl i näven, men det var ganska OK ;)


 


Usch och fy så mätta vi blev och så gott det var! Jag berättade att denna soppa var väldigt lik en soppa min mormor brukade göra när jag var liten. Min mormor och morfar kom ju från ett litet land som hette Ingermanland som låg mellan Finland och Ryssland, men det finns inte längre. De gör Borsjtj på olika sätt i olika delar av ryssland och denna innehöll många andra grönsaker och kött, mer som en hederlig klar grönsaks- och köttsoppa. Mums!


Det var definitivt läge för en promenad efter maten så vi gick iväg, tror vi var ute i 2 timmar och spatserade längs strandpromenaden.


Här ska det doppas tår!


 


En ensam surfare fastnade på bild




Efter långpromenaden blev det thé och någon slags tårta som var som en glasstårta, fast inte glass. Smakade typ irish coffee. Dagen gick sjukt snabbt och klockan 21 började vi dra oss hemåt med tanke på den långa resvägen. Vlad var schysst och körde oss ner till tåget så att vi hann med det som gick 20 över, annars hade vi fått vänta en timme till. Och eftersom vi bor "på landet" 10 minuter ifrån stan så kunde vi inte ta färjan (den slutar gå tidigare på söndagarna) utan fick åka buss till Bayan (stan här uppe) och gå hem, så vi var inte hemma förrän nästan 23:30. Totalt helt slut efter denna långa dag! men vad roligt vi hade :) Det verkade som att de tyckte vi var OK för de har redan frågat när vi ska komma till dem igen, haha.


Lite synd var att jag inte tog med mitt andra objektiv, för de hade otroligt vackra äckliga småkryp i ett träd utanför balkongen. Jag tog några kort men det blev si så där :S Men här kommer en bild ändå!


 


Härom sistens när jag var ute så surrade det omkring 4 helikoptrar ovanför Neutral Bay och North Sydney och sedan stannade de till ovanför några skyskrapor i North Sydney. Undrar vad de gjorde... Här är 3 av 4!


  


Det är så roligt att vem som helst kommer fram och pratar med en i detta land. I fredags satte jag mig där ute, längst bak, på färjan in till stan. Jag var ensam förutom en gammal farbror. Tog väl ca 2 minuter, sen satt farbrorn bredvid mig och berättade massor av saker. Som att hans son hade bott i Kirribilli i 8 år, att hans son hade sett fyrverkerierna ovanför Harbour bridge på nyår, att han hade varit i Sydney förr (var engelsman) och att han nu var där över dagen med en av de kryssningsfartyg som alltid ligger inne vid Cirkular quay. Då blev ju jag såklart nyfiken och var tvungen att fråga ut honom om fartyget. Har alla balkong? Han sa att han hade det och det var allt han visste och brydde sig om. Vad gör man ombord? Spelar man bridge eller vad? Nä, han spelade inte bridge men man kunde kolla på film i 2 olika biografer, hade jag förresten sett Iron lady? (nej, men jag ska, sa jag) och kolla på en massa uppträdanden varje kväll. Han sa att det inte var nåt för oss unga, sånt därnt kan man pyssla med när man blir gammal, för det är bara gamlingar ombord. Jag frågade om allt ingick när man åker en sån här kryssning och då skrockade han och sa att jo, med tanke på priset (30 000 engelska pund) så slängde de åt en en smörgås då och då. Han hade minsann lite humor åxå :) Och sen fick ja veta att fartyget åkte runt med dem i hela 3,5 månader, det måste ju bli en jäkla resa om de bara stannar över dagen i hamnarna de besöker!

Huva, vilka sea legs man måste få efter en sån tripp!


Jaha, det var nog allt! Eller nä! Jag måste ju vara visa vad de har på en del nattklubbar här nere!

betal-plattång! Coolt :)


 


Nu börjar det snart bli dags för mig at bege mig upp till Bayan och möta Patrick. Jag har redan varit i stan och käkat lunch med honom idag så jag möter honom uppe i vår håla istället, för att handla käk.


Hasta la vista amigos!


 



 
 
Zandra

Zandra

12 mars 2012 10:46

Fina bilder =)
Hoppas ni har det bra där ni är!

Den där hårgrejen såg farlig ut xP

http://zandrasundin.se

Cicci

13 mars 2012 03:04

Tack! En del blir bra, andra katastrof, haha.
Jorå, vi har det superbra faktiskt. Ännu är inte hösten här riktigt, så det gäller att passa på att njuta av solen och värmen!
Haha, ja hårsaken (plattång) var säkert jättefarligt ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci - 25 juni 2012 19:20

Till slut blev det då dags för oss att åka tillbaks till svedala efter 5 härliga månader i Sydney. Det var sorgligt att flytta ut ur vår pyttelilla lya, som ändå kändes som hemma då vi bott där längre än i lägenheten vi hade lämnat i sverige. Vi...

Av Cicci - 25 juni 2012 18:39

Här kommer ett par bilder och rader om vår bioklubb vi hade i Australien. Det började med att vi kom på att de hade halva priset på bio (som f.ö. är ganska dyrt där) och Patrick frågade runt om några ville hänga på. Det slutade med att vi gick ett va...

Av Cicci - 18 juni 2012 14:28

Gillar "reklamen" på färjorna i Sydney! Förhållningsregler med en twist :)           ...

Av Cicci - 17 juni 2012 19:05

Jorå, det var ett helt gäng som ville vara med och avtacka patrick och Patricks kollega Tom bokade bord samt mat på vår favvo-pub Harts i The Rocks.   Patrick och jag blev bjudna på öl och vin hela kvällen och stämningen var hög- minst sagt! Folk...

Av Cicci - 30 maj 2012 03:51

Hallooo sverige! Dags för ett inlägg. Har lyckats surfa slut på massor av gig pga stora bilder och filmsnuttar så jag har försökt att inte ladda upp så många bilder denna gång. Men några blir det :)   Vi har varit ute på rätt mycket på sistone....

Presentation


En vanlig svensson som flyttat down under

Klockan är i Sydney just nu

Klockan är i Stockholm just nu

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards