Äventyret!

Direktlänk till inlägg 26 mars 2012

Vad heter ditt hus?

Av Cicci - 26 mars 2012 03:15

Här är det vanligt att man döper husen av nån anledning, vilket jag i och för sig tycker är ganska trevligt. Mitt hus heter Maralinga och ser ut så här! Observera dessutom det jag pratat om förut; avsaknaden av gardiner!


 


I alla fall, här är några exempel på hus i området som har namn. Jag gillar att husen har så väldigt olika stil här. Mycket ser engelskt ut (naturligtvis) men sen kommer det lite spanskt emellanåt, som detta:


 


Ett typiskt engelskt...


 


Och ett helt "vanligt" hus... Fast de har ofta såna "fiskfjäll" vilket jag tycker är lite fint :)


 


Det är vanligt med dessa lite mindre "hyreshus" där kanske 4 familjer eller så bor.



Veckan som gick så var jag ute och promenerade på gator här i Neutral bay där jag inte gått förut. Hittade då vår lilla söta brandstation :)


 


Men jag måste bara säga: hela denna stad består av backe upp och backe ned. Och en och annan trappa, som den up/ner till vår wharf. Den är inte att leka med! Synd att aldrig hela syns på bild, men ska ta en uppifrån när jag kommer ihåg, det kanske syns bättre då!


 


Och backar...


 


Tog några foton från vår utsiktsplats typ 100 meter bortanför vårt hus, jag tycker fortfarande att det är lika vackert trots att man nu borde "vant" sig. På den första bilden ser man både operahuset (taket) och Harbour bridge, undrar hur många bilder jag har på dem nu, haha.


   


Nu har höstblomorna slagit ut här och överallt i Neutral Bay blommar dessa otroligt vackra träd med lila blommor. Här är ett sånt träd i minivariant i vår trädgård!


   


Men huvva vad det är dyrt om man ska köpa sig en bostad i detta land! För en normal lägenhet med ett par sovrum får man pröjsa typ 7 mille. Inte att tänka på alltså. De har ett ganska bra system med plakat vid de hus där det finns lägenheter/hus till salu. Här är ett sånt plakat på nästnästa hus neråt gatan. Man kan se på en gång hur det ser ut och är man intresserad kollar man mer på nätet eller ringer mäklaren :)


 


I onsdags var det strålande sol och så vi tog ett glas vitt innan vi åkte hem efer Patrick slutat jobbet. Vi har ett favvoställe nere i Sydney Harbour där vår färja går. Det ligger ett gäng uteserveringar på rad där men vi väljer givetvis det ställe där de har happy hour ;) Så himla mysigt att sitta där och njuta av solen, vattnet och kolla på alla turister som knallar förbi.


 


Jag ska givetvis blogga om helgen som varit åxå, men idag vill inte riktigt nätet lira med mig så bilderna tar en halv evighet att ladda upp. Så jag får göra ett till inlägg senare helt enkelt.


Avslutar här med en ganska skojig reklam, i mitt tycke :)


 

 
 
Lillstrumpa

Lillstrumpa

26 mars 2012 10:22

Åh, vilken fin header du gjort! =) Blev ju liksom avis nu ju! =)
Funderar starkt på att köpa tröjan, den var ju bara så jag!

Ville avslutningsvis säga att jag längtar tills ni kommer hem, då ska vi äta middag och dricka vin...eller hur?! =)

http://resamotovisshet.blogg.se

Cicci

26 mars 2012 11:37

Tack, äntligen hittade jag ett fungerande program att göra "collage" med :) Bara testgjorde en skitsnabbt, har egentligen inte kollat så noga vilka bilder jag ska ha, så jag får fortsätta leka sen :)

Aaaaa, klart vi ska ha den där middagen då- äntligen! Ska bli så kul att ses igen när det gått så himla lång tid! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci - 25 juni 2012 19:20

Till slut blev det då dags för oss att åka tillbaks till svedala efter 5 härliga månader i Sydney. Det var sorgligt att flytta ut ur vår pyttelilla lya, som ändå kändes som hemma då vi bott där längre än i lägenheten vi hade lämnat i sverige. Vi...

Av Cicci - 25 juni 2012 18:39

Här kommer ett par bilder och rader om vår bioklubb vi hade i Australien. Det började med att vi kom på att de hade halva priset på bio (som f.ö. är ganska dyrt där) och Patrick frågade runt om några ville hänga på. Det slutade med att vi gick ett va...

Av Cicci - 18 juni 2012 14:28

Gillar "reklamen" på färjorna i Sydney! Förhållningsregler med en twist :)           ...

Av Cicci - 17 juni 2012 19:05

Jorå, det var ett helt gäng som ville vara med och avtacka patrick och Patricks kollega Tom bokade bord samt mat på vår favvo-pub Harts i The Rocks.   Patrick och jag blev bjudna på öl och vin hela kvällen och stämningen var hög- minst sagt! Folk...

Av Cicci - 30 maj 2012 03:51

Hallooo sverige! Dags för ett inlägg. Har lyckats surfa slut på massor av gig pga stora bilder och filmsnuttar så jag har försökt att inte ladda upp så många bilder denna gång. Men några blir det :)   Vi har varit ute på rätt mycket på sistone....

Presentation


En vanlig svensson som flyttat down under

Klockan är i Sydney just nu

Klockan är i Stockholm just nu

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards