Äventyret!

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

veckan som gått

Av Cicci - 26 april 2012 05:55

Jorå, nu gör jag om allt igen då! Hade nyss avslutat ett långt inlägg här på bloggen med bilder och allt från hela veckan och så uppstår nåt mystiskt fel och allt är borta. Kuuuuul. Jätte. Verkligen. Bajs. Men men, jag börjar väl om då!


Har varit utan internet några dagar då vår käre granne som vi "lånat" internet utav har kommit på att han bör skydda sitt nätverk. Så nu har Patrick lånat en dongel på jobbet istället. Man blir ju helt handikappad utan internet! :S


I helgen som var så var vi på picknick på lördagen. Som vanligt multikulturellt med 4 olika länder representerade. Sverige, Japan, Frankrike och Pakistan.


 


Palmerna hade tydligen årsmöte i parken åxå :)



Efter picknicken var vi hemma hos fransoserna på fika och då skulle alla spela musik man gillar. Jag ville spela nåt typiskt svenskt men inte typ Kalle Jularbo eller Taube, utan nåt som faktiskt folk lyssnar på. Så jag valde Gyllene tiders "sommartider" eftersom den ju fortfarande spelas varje sommar sedan den kom för typ 30 år sen. Plus att om du är på semester och hamnar i partykvarteren så kan du ge dig fan på att nån bar spelar "sommartider" vare sig du är i Grekland, Spanien, Turkiet eller Thailand.

Sen skulle jag förklara att Per Gessle, sångaren i Gyllene tider är samma person som sångaren i Roxette, för jag antog att alla visste vilka Roxette är, men det visade sig att ingen visste vilka de är?! Ändå spelade Roxette här för några månader sen. Tror man att dom är större än vad dom är, eller har vi bara träffat på folk utan musikintresse? Hmmmm......


På söndagen var vi ute på en riktig åka kommunalt-dag! Vi började med att promenera genom Cremorne reservatet och käka picknicklunch i en av vikarna. Efter det hoppade vi på färjan tll stan och styrde kosan mot Paddys market då jag skulle köpa en hållare till min I-phone. Eftersom jag inte har några fickor på mina träningsbyxor så blir det så himla bökigt att PW:a med telefon och nycklar i nävarna.Vi hittade en bra modell och <3 prutade ner den från 15 till 10 dollar, vilket var ett mer humant pris.

 

Sen köpte vi veckans frukt och grönt på paddys, för det är ju så mycket billigare än i affären! Fick sedemera stuva ner alla grönsaker i våra väskor för vi kom på att vi skulle åka till fiskmarknaden! Det visade sig ju vara värsta food courten där så vi måste åka dit en annan dag och testa en sån seafood platter med massor av spännande skaldjur och fisk. Vi måste nog testa ostron åxå, för det har varken <3 eller jag ätit nån gång. Det finns inte bara en sort, utan kanske 5-6 olika sorter och det är billigt! Du får typ ett dussin för en 50-lapp. Det är spännande med prissättningen här som sagt....

I alla fall så åkte vi sen vidare mot stan och hemåt. Så denna dag åkte vi båt, tunnelbana, spårvagn, spårvagn igen, tunnelbana igen och slutligen buss. Jag är glad att vi har åkkort även om det är dyrare än hemma, för blir det en dag som denna så har man sparat in åkkortet på bara en dag!


Igår firades Anzac day här. Man hyllar och minns de som varit borta och kämpat i diverse krig. Det är en stor högtidsdag här och en public holiday, vlket betyder att det är en röd dag. De börjar tidigt på morgonen runt om i landet genom att samlas på olika platser med minnesstunder och de har parader med flaggor o.s.v Kl 5 på morronen började de sända från Anzac day på frukost-TV och de visade inget annat fram tills frukost-TV var slut kl 11:30. Vi låg dock i vår säng vid den okristliga tidpunkten och såg allt på TV:n istället (läs datorn).

Efter lunch tvingade vi oss ut, det lockade inte särskilt då det blåste halv storm. Men vädret var soligt och fint med hög klar luft och runt 20 grader. Men riktigt höstigt nu! Vi promenerade runt i 3 timmar och hittade nya parker här i Bayan som vi inte visste om.


 


En grej som är så olika mot hemma är att här räknas man. Här finns inte "sköt dig själv och skit i andra". Jag är ju ute på en PW varje vardag och det har inte hänt en endaste gång att jag inte fått antingen ett leende, en hälsning, någon uppmuntrande kommentar eller en enkel tumme upp när jag ångar förbi folk på promenaden längs vattnet. det är jävligt skönt att känna sig sedd, att folk tar sig tid att se sina medmänniskor och att alla är värda något. Det saknar jag i Sverige. Hemma brukar jag få känna mig dum eftersom det händer att jag säger nåt till t.ex en kassörska, någon i toakön på en resturang/pub eller liknande. Då kollar personen på en som man man vore ett psykbryt. På det viset passar nog detta land mig bättre. Det är ju hur trevligt som helst att sitta och språka med en 80-årig farbror på färjan eller hjälpa en dam med blixtlåset på hennes klänning (ja, sånt kan man fråga folk om hjälp med här). Hur kan det skilja så dant mellan 2 länder? De säger ju att aussis är lika oss, men jag kan nog inte riktigt se det...

Här är man t.o.m omtänksam mot våra 4-benta vänner. Vid vattenfontänerna i parkerna brukar ofta finnas vattenskålar för dogsen. :)

 


Min käre vän Lillstrumpa (aka Jenny) frågade igår hur våra pengar ser ut här. Jag hade tyvärr bara den fulaste pengen hemma, en 50-dollare, så hon fick se den (hon gillade den fula gubben sa hon) och en NZ-tia åxå, som jag hade kvar sen resan. Här är pengarna som leksakspengar, lite plastiga med ett roligt tittfönster. :)


 


Skulle även visa mynt för henne men hade tyvärr inget med en känguru på, men 5-centaren har ett näbbdjur (?) åtminstone :) Den andra är en 2-dollars, både fram- och baksida.


 


Hittade ett par bedårande brevlådor härom dagen! men jag är fortfarande lika förundrad över storleken. det får ju plats en räkning på sin höjd?! Vart tar resten av posten vägen? Måste man hämta det på posten? Hmmm...


 


Finns det nåt som DU är nyfiken på, som du skulle vilja se foto på härifrån?


Hoppas nu att detta inlägg inte försvinner för då kastar jag ut datorn genom fönstret :S


Hasta la vista!


 

 
 
Jessica

Jessica

26 april 2012 09:08

Ha ha tyckte gubben var skitful på pengen =) Ja jag vill se Ramseystreet, kan du inte åka dit o fota husen åt mig? =) Pöss

http://www.jessicasblogg.com

Cicci

26 april 2012 12:08

Ramsey street? Är det typ i grannar eller? Det utspelas i Melbourne pompisen, mitt åkkort räcker tyvärr inte så långt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci - 25 juni 2012 19:20

Till slut blev det då dags för oss att åka tillbaks till svedala efter 5 härliga månader i Sydney. Det var sorgligt att flytta ut ur vår pyttelilla lya, som ändå kändes som hemma då vi bott där längre än i lägenheten vi hade lämnat i sverige. Vi...

Av Cicci - 25 juni 2012 18:39

Här kommer ett par bilder och rader om vår bioklubb vi hade i Australien. Det började med att vi kom på att de hade halva priset på bio (som f.ö. är ganska dyrt där) och Patrick frågade runt om några ville hänga på. Det slutade med att vi gick ett va...

Av Cicci - 18 juni 2012 14:28

Gillar "reklamen" på färjorna i Sydney! Förhållningsregler med en twist :)           ...

Av Cicci - 17 juni 2012 19:05

Jorå, det var ett helt gäng som ville vara med och avtacka patrick och Patricks kollega Tom bokade bord samt mat på vår favvo-pub Harts i The Rocks.   Patrick och jag blev bjudna på öl och vin hela kvällen och stämningen var hög- minst sagt! Folk...

Av Cicci - 30 maj 2012 03:51

Hallooo sverige! Dags för ett inlägg. Har lyckats surfa slut på massor av gig pga stora bilder och filmsnuttar så jag har försökt att inte ladda upp så många bilder denna gång. Men några blir det :)   Vi har varit ute på rätt mycket på sistone....

Presentation


En vanlig svensson som flyttat down under

Klockan är i Sydney just nu

Klockan är i Stockholm just nu

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards