Äventyret!

Alla inlägg under maj 2012

Av Cicci - 3 maj 2012 06:55

Fick lust att gå ut och plåta lite blommor och annat vackert idag, så jag får väl visa mina blommor här :) Som vanligt, när man är ute och letar, så hittar man inte så himla mycket intressant. Det är bara när man inte har kameran med som man hittar de där extra fina/coola motiven som skulle varit så fint att ha fått på bild. Well well, alla dagar kan inte vara bra fotodagar! Tyckte inte kameran ville lira med mig idag heller... Nåja, det var varmt och skönt ute i varje fall, ca 25 grader. :)


dagens kompis ser ut så här. Känns som att jag kanske haft denna modell på bild förut, hade varit kul att hitta nåt nytt!


 



Vilket jag faktiskt gjorde! Hitade en ny modell alltså. Men då var den så himla pyteliten (ca 1 cm) och det var stört omöjligt att fokusera på spindeln, så den bidde suddig trots mina idoga försök. Men det var coolt att den var helt kritvit! Måste önska mig ett makroobjektiv när jag fyller år tror jag! Och ett stativ...



Överallt här i stan ser man folk som står och fiskar, det är tydligen fin fisk här i Sydney harbourområdet!

   


 


Finns massor av ostronskal och annat längs vattnet överallt


Surt sa räven, nu är rönnbären mogna och hösten är verkligen här!

   


Rosa/vit skönhet



Jag är förtjust i vatten som rör sig :) 


Mer vatten som rör sig

   



Några snäckor


Dags att klippa tånaglarna?

   


Nu till vår trädgård. Blommorna har förändrats under de 4 månader vi bott här. Just nu har vi som följer...

               



Och så en kompis på slutet! Himla synd att jag inte såg att den blev suddig, får gå ut och försöka igen sen. Denna har ju ägg (?) på ryggen, hur coolt som helst!

 


Det var det. Ha en finfin dag!   

Av Cicci - 2 maj 2012 05:29

Har inte tänkt på det förut när jag sett fartygen men kom nu att tänka på att ju dessa militärfartyg är i bruk! Har ju sett dem ligga inne i hamnen men inte tänkt på det så mycket. Mest som att de bara skulle ligga där som en turistattraktion! Men de används ju i allra högsta grad. De är ute och hjälper till i irak, Östtimor och Salomonöarna exempelvis.

Det låg en idag och blev tankad/vattnad eller vad den nu kan ha blivit utanför Cremorne point.


 


När jag ändå är i farten så kan jag bjussa på 2 bilder till, bara för att det är så satans vackert! :)


 



Det lilla lilla fortet som syns mitt i bilden heter fort Denison och byggdes i slutet av 1700-talet. Då användes det som fängelsehåla där man kunde få ett straff som t.ex att få leva på vatten och bröd i 1 vecka, samt ett ställe att avrätta folk på. Numera är det en turistattraktion. Vi har inte varit där och lär nog inte åka dit heller, vi passerar det varje dag med båten, det räcker. En rolig detalj är att fortet är byggt av 8000 ton sandsten som de fraktade från Kurraba point, alltså från där vi bor :)




That's all folks!

Av Cicci - 1 maj 2012 05:24

Eftersom vi inte har råd att ha bil här (och egentligen inte har behov av nån i veckorna) så åker vi kommunalt varje dag. Det funkar faktiskt skitbra. Patrick har berättat at folk på hans jobb anser att vi bor så himla långt utanför stan (vi ser ju både operahuset och harbour bridge och det tar 7 minuter med båten in till stan) men vem vill bo i stan??? Jag tycker vi bor perfekt. Det är tyst och lugnt i vårt område (om man bortser från det rika fågelliv vi har med skränande kakaduor, skrattande kookaburror och gapande papegojor) och det är ett av de bättre områdena i Sydney.

I alla fall, jag tänkte jag skulle berätta om olikheterna mot hemma när det gäller att åka kommunalt! De har olika zoner, precis som hemma. Fast här köper man åkkort beroende på vilken/vilka zoner man åker inom. Så om du håller dig nära stan, som vi gör, så köper du ett zon 1-kort. Eller som vi, ett My Multi 1, vilket gör att vi kan åka tunnelbana, båt, buss samt spårvagn på samma kort. Om du någon gång vill åka utanför stan, säg t.ex till Cronulla, vilket ligger 1 timme utanför stan, så köper du ett tilläggskort för just den färden, eftersom Cronulla ligger i typ zon 3. Så när du åker drar du ditt vanliga åkkort i spärren men sen när du kommer fram drar du ditt tilläggskort i spärren när du går ut. Smart löst, så att inte folk tjuvåker för långt på sitt vanliga zon-kort.

Men sen kan du åka hur långt du vill med färja, för den är obegränsad, så om du vill åka till exempelvis Parramatta, typ drygt 2 mil utanför stan, så kan du åka dit med färjan på ditt vanliga kort men om du ska åka tåg dit så måste du köpa tillägg. Där vet jag inte riktigt hur de tänkte, men ändå :)

Det är inte helt billigt att åka kommunalt här, vi betalar 300:- för ett veckokort, vilket ju blir 1200:- i månaden. Lite dyrare än hemma om man säger så! Däremot kan man, om man som jag är lite smart, köpa sitt veckokort efter kl 15 för då får man den dagen på köpet! Jag åker ju alltid och möter P efter hans jobb, så jag kan alltid köpa mitt efter kl 15 :)

Man kan faktiskt fuska när man åker kommunalt här, om man åker färja och inte kliver av i stan (det är där spärrarna finns, som man går igenom antingen före eller efter färd). För på våra små wharfar kliver man bara på och av, det finns ingen spärr. Så om du bara ska åka t.ex till andra sidan viken så kan du åka gratis eftersom där inte finns några spärrar.

Men man behöver aldrig vänta länge på en buss eller på tunnelbanan i stan, de går hela tiden. Däremot går färjorna inte lika ofta, vår går var 30:e minut på dagarna och en gång i timmen på kvällar och helger. Men då kan vi istället åka bussen upp till Bayan och antingen gå eller åka annan buss nedför backen hem. Eller faktiskt peomenera över harbour bridge, det är bara 4 kilometer hem.

I början var det lite förvirrande med åkkorten, för de ser olika ut beroende på vart du köper dem, även fast de har samma "innehåll".

Här är 2 olika kort, fast det är samma. Det gröna är köpt i färjeterminalen och heter då My ferry och det andra köptes på flygplatsen och ser då helt annorlunda ut, fast det är My multi båda två! Sen finns det röda, blå och gula åxå. Som sagt, i början var det lätt förvirrande :) 


 



Tog foto på småpengarna vi har här, för att minnas dem sen. Tycker det är lite roligare att ha kängurur, näbbdjur och annat på pengarna än som hemma, bara en trist kung! Visserligen fnns drottning Elisabeth med på pengarna här med, fast på andra sidan.


 


Jag köpte ett par vita tygskor här i somras. Dock var kvaliteten under all kritik och efter att ha testat 2 par och båda gick sönder, så fick jag byta ut dem mot nåt annat. Eftersom nu sommaren är slut så valde jag ett par pantertanter-skor :P Hoppas nu bara att det inte känns fånigt att ha dem hemma sen! Det är en sak att ha vissa grejer på sig här, för det finns inget mode här och alla klär sig verkligen olika, mot att sen komma hem och leva med det slaviska mode som finns hemma. OK, det är klart att det finns mode här med men man ser det inte på precis varje person man passerar, som man gör hemma!

Här är mina pantertanter-pjuck i alla fall :)


 




Presentation


En vanlig svensson som flyttat down under

Klockan är i Sydney just nu

Klockan är i Stockholm just nu

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards